Po co czytać fantastykę? (Cz 1 – SF)

6 06 2010

Zmęczenie materiału – tym lapidarnym wyrażeniem mógłbym określić moją reakcję na próby czytania fantastyki.  Przy czym trudno byłoby mi powiedzieć jednoznacznie, co jest tym „materiałem” – czy ja, czy sama fantastyka, faktem jest jednak że dość długi czas przechodziłem czytelniczy kryzys – to znaczy miałem na fantastykę coraz mniejszą ochotę. Przeciw fantastyce przemawiało kilka argumentów – powtarzalność, schematyzm, średni poziom językowy, wreszcie bezlitosna świadomość braków oczytania w głównym nurcie i klasyce, powodująca, że gry wybór szedł pomiędzy Hemingwayem a Wattsem, wybierałem Hemingwaya (choć, nawiasem mówiąc, i Ślepowidzenie przeczytałem).

 I oto, w ostatnich kilku miesiącach przeczytam szereg książek, które przywracają mi wiarę w fantastykę. Dotyczy to i fantasy, i horroru i przedmiotu dzisiejszych rozważań – SF.

W przypadku SF mam na myśli, przede wszystkim, Rzekę bogów .

Powieść MacDonalda idealnie trafiła w moje upodobania. Jeśli chciałbym czytać SF- to właśnie tak napisaną. Jeśli chciałbym czytać SF- to poświęconą właśnie tym problemom.

Przede wszystkim tematyka – myślę, że to jest w przypadku tej książki najważniejsze – bo, powiedzmy szczerze (i ze smutkiem), nie ma zbyt wielu utworów „fantastyki bliskiego zasięgu”, czyli fantastyki, opisującej świat nieodległej przyszłości, a jeśli się już trafią, to są, bywa, przegięte ideologicznie. Rzeka bogów przegięta nie jest – i tu notujemy pierwszy na długiej liście plusów.

Jednocześnie powieść nie stroni od tematów aktualnych w rodzaju problemów ekologicznych, z którymi musi zmagać się świat AD 2050  – choć wątek ten stanowi tło, to jednak tło bardzo istotne i w rzeczywistości będące jednym z elementów decydujących o rozwoju wypadków w powieściowej rzeczywistości. W tym konkretnym przypadku chodzi o wodę (a raczej jej brak) i, trzeba przyznać, prognoza MacDonalda brzmi dość wiarygodnie – półtora miliarda ludzi zgromadzonych na półwyspie indyjskim istotnie może schnąć z pragnienia, zwłaszcza, jeśli nie będą mogli liczyć na monsun. Do tego dochodzą opisane z nerwem przeobrażenia społeczne, technologiczne (w tym ciekawie opisana kwestia sztucznej inteligencji) i dość gorzka, ale wcale przez to nie mniej prawdziwa refleksja nad tym, jaką rolę pełni kultura masowa (tu konkretnie telenowele).

Dodatkowy bonus znaczeniowy wynika z czasu, kiedy książkę czytałem – czyli czasu kampanii wyborczej, walki kandydatów na wizerunki (przed oczyma stają medialne konstrukty z Ziemkiewiczowskiego Walca stulecia).  Wątek polityczny powieści prowokuje szereg skojarzeń i, przede wszystkim, refleksji – na ile poglądy, które się nam, wyborcom prezentuje są medialną kreacją?  Powieść przynosi odpowiedź dość przygnębiającą, w sumie mało zaskakującą, ale chyba prawdziwą – w większości są to kłamstwa, służące do manipulowania opinią publiczną (dobrze to ilustruje wątek poświęcony radykalnej partii Shivaji).

Wspomniane wyżej zalety: interesująca konstrukcja świata przedstawionego, szerokie spektrum poruszanej tematyki, dotykanie ważkich z punktu widzenia cywilizacji problemów, można przypisać relatywnie wielu książkom SF, ale Rzekę bogów wyróżnia spośród utworów fantastyki naukowej co innego: inteligentna konstrukcja i bardzo dobry język (tu zestawiłem sobie Rzekę… z czytanym kilka miesięcy wcześniej Ślepowidzeniem i w tej konkurencji MacDonald wygrywa przez nokaut). Na językowe kompetencje MacDonalda wskazuje szereg drobnych, ale bardzo istotnych zabiegów – przykładów podawał nie będę, musicie uwierzyć mi na słowo, jednak wszystkie te drobiazgi, złożone w całość dają efekt znakomity. Dość powiedzieć, że czuć u MacDonalda swobodę i odwagę posługiwania się słowem – czyli przeciwieństwo wrażenia sztywności i sztuczności, jakie często towarzyszy (przynajmniej mi) gdy czytam SF .

Parę słów mogę bez spoilerów i sypania cytatami powiedzieć o konstrukcji – ciekawej, pozwalającej śledzić losy poszczególnych bohaterów (de facto poznajemy kilka osobnych historii, niektóre z nich splatają się ze sobą bardzo luźno, a są bohaterowie, którzy, choć bardzo istotni dla książki, bodaj w ogóle na kartach Rzeki… się nie spotykają).

Ze szczególną przyjemnością czytałem „biznesowe” partie książki – rzadko kiedy (i to nie tylko w fantastyce) autorowi uda się opisać  procesy gospodarcze tak, by były one interesujące dla czytelnika, a jednocześnie autor nie popadł w schemat „złych korporacji” niszczących środowisko naturalne i bezrefleksyjnie eksploatujących zasoby. W Rzece bogów historia firmy energetycznej Ray Power jest jednym z najbardziej dynamicznych wątków książki.

Nie będę ciągnął tej litanii komplementów, pewnie i książce MacDonaldna można by wytknąć jakieś słabości,  ale generalnie bardzo duży plus.  Uczta Wyobraźni po raz kolejny „dała radę” a  wobec wydawnictwa MAG odczuwam pewną wdzięczność, bo, wydając Rzekę…,  przywróciło mi apetyt na SF (gdyby tylko tak bardzo nie ociągali się z wydaniem Drooda – cóż, MAG, jak widać, chce mnie zmusić, bym jednak czytał powieść Simmonsa w oryginale 🙂

Jeśli więc miałbym odpowiedzieć sobie samemu na pytanie, jakie zadaję w tytule tego posta, rzekłbym: bo można znaleźć książki takie, jak Rzeka bogów.

Działania

Information

5 Komentarzy

9 06 2010
malakh

Jak „Rzeka bogów” przypadła ci do gustu, obowiązkowo musisz sięgnąć po teksty Bacigalupiego;]

9 06 2010
maciejguzek

mówisz, że warto? a kiedy MAG ma to wydać? (bo nie wiem czy się opłaca ściągać z Amazona po ang). Swoją drogą, jesli czytałeś w oryginale to zapytam, jak napisana? -bo z taką Rzeką bogów in English to pewnie miałbym kłopot, wydaje się, że dość trudna (neologizmy,neutki – po ang. chyba „yt”) – dałbym radę, ale chyba by mi się nie chciało męczyć.

10 06 2010
malakh

Mag ma wydać w styczniu w jednym tomie i zbiór opowiadań „Pump Six and Other Stories” i powieść „The Windup Girl”, więc chyba nie opłaca się teraz ściągać. Tym bardziej, ze zbioru w HC już nie dostaniesz, bo nakład wyczerpany… jakoś niedługo mają wypuścić paperbacka.

A czy warto? Oczywiście! Uwielbiam prozę Paola, według mnie jest lepszy od McDonalda. Zresztą tutaj masz próbki:
http://windupstories.com/pumpsix/#samples

Ale jeżeli o język chodzi… mnie łatwiej czyta się teksty Paola, niż McD, głównie dlatego, że ten drugi uwielbia neologizmy i wstawki w innym języku. Pamiętam, jak męczyłem „Brasyl”, bo autor robił mi kurs języka obcego;D

10 06 2010
malakh

BTW Tydzień temu zamówiłem sobie „Ship Breaker”, czyli najnowszą powieść Bacigalupiego;)

13 06 2010
maciejguzek

no, to na Windup Girl poczekam, dzięki za cynka. Daj znać jeśli ten ship breaker będzie ok, to może też sobie ściągnę.
pzdr

Skomentuj

